به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن هاشمی در مراسم رونمایی از سرویس‌های هوشمند شهرسازی که در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: در شهر تهران حدود ۹۴۰ تا ۹۶۰ هزار پارسل وجود دارد و در این پارسل‌ها سه میلیون خانه مسکونی قرار گرفته است که با درنظر گرفتن ملک‌های تجاری و اداری به ۴ میلیون پلاک می‌رسد.

وی با بیان اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال گذشته ۱۱ هزار پرونده بوده است، گفت: اوج صدور پروانه مربوط به سال ۹۱ بوده که در آن ۲۸ هزار پروانه صادر شده است. در سال ۹۶ نیز حدود ۱۰ هزار پروانه صادر شده که با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم به صورت میانگین سالانه حدود ۱۰ هزار پروانه ساختمانی در شهرداری تهران صادر می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه این وضعیت نشان می‌دهد که استفاده‌کنندگان از این فرآیند هوشمند سازی شده تنها ۱۰ هزار نفر هستند، خاطرنشان کرد: برای صدور پروانه ساختمانی مالک باید از سه مرحله عبور کند که شهرداری می‌گوید آن قسمتی که مربوط به آنهاست را ۳۰ تا ۳۵ روزه ارائه می‌کنند اما بخش دیگر مربوط به صدور پروانه در دفاتر خدمات الکترونیک است که زمان معطلی در آن دفاتر را ۵۰ روز اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: این درحالی است که وقتی‌آمار اصلی را می‌گیریم متوجه می‌شویم که حدود ۳۵۰ روز پرونده در دفاتر باقی می ماند چرا که عمده استعلاماتی که مردم برای دفاتر بیاورند مربوط به بخشهای دیگر از جمله بخش‌های مربوط به شهرداری است. به عنوان مثال باید استعلام تونل یا حریم ایستگاه را ضمیمه پرونده کنند و تا زمانی که پاسخ مترو ارسال نشود پرونده باز می‌ماند.

هاشمی تصریح کرد: معطلی ۳۵۰ روزه پرونده‌ها در دفاتر صرفا برای استعلام‌گیری است اما به اعتقاد بنده سامانه‌ای که امروز رونمایی شد باید به سامانه‌های دیگر نیز متصل شود تا مشکل مردم نیز حل شود. بنابراین اگر می‌خواهید به مردم کمک کنید باید این سامانه را به دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز متصل کنید.

وی گفت: فرآیند صدور پایانه کار یکی از موضوعاتی است که مردم را اذیت می‌کند، گفت: شهرداری اعلام کرده ۱۴ روزه پایان کار را صادر می‌کند اما افرادی را می‌شناسم که برای دریافت پایان کار خود دو سال در تلاش بوده‌اند و من نمی‌دانم این ۱۴ روز کجا شکل می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما باید مشکلات مردم را حل کنیم نه اینکه اطلاعاتی که توسط کارشناسان ثبت شده را بگوییم مردم ثبت کنند مردم که مشکلشان بازی با کیبورد نیست مشکلشان مربوط به بخشی می‌شود که آنها را به دنبال استعلامات مختلف می‌فرستیم.

وی گفت: ارائه خدماتی مانند سامانه شهرسازی شهروند محور اقدام خوبی است که دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیاز و مراجعه آنها به شهرداری را کاهش می‌دهد. البته در گذشته نیز به نوعی این دسترسی از طریق سامانه شهرسازی و شماره پرونده شهرسازی وجود داشت، اما این سامانه آن را تکمیل کرد.

هاشمی ادامه داد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که برخی به یک تعداد اطلاعات دسترسی پیدا کنند و تعداد دیگر از دستیابی به آنها محروم شوند به عنوان مثال ممکن است یک نفر یک پهنه را از جی به ام تبدیل کرده و پس از معامله پهنه ام را به همان جی تبدیل کند و یک جور کلاهبرداری رخ دهد که این امر خطرناک است.

وی گفت: ابهاماتی از سوی برخی کارشناسان مطرح شده به گونه ای که برخی معتقدند که انتشار گسترده اطلاعات در صورتی که فرهنگ استفاده و آموزش صحیح از آن وجود نداشته باشد دردسر ساز می‌شود. در برخی موارد ممکن است انتشار این اطلاعات به سوءاستفاده برخی افراد مانند بنگاه‌های معاملات ملکی برای اطلاع از وضعیت املاک که مالکان یا خریداران جدید از وضعیت آن بی‌اطلاع هستند منجر شود. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید اتصالی بین این سامانه و سیستم‌های کنترلی و همچنین دریافت عوارض و مالیات شهری ایجاد شود. در حال حاضر شاهد هستیم که بیش از ۷۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ انباشته شده و ده‌ها برابر این مقدار از طریق سیستم نظارت فنی و تغییر پروانه توانسته‌اند بیش از میزان مصوب در طرح تفصیلی در دستور نقشه خود بنا احداث کنند. این در شرایطی است که سهم مدیریت شهری و پرداخت هزینه‌های خدمات رسانی را نپرداخته اند. 

انتهای پیام/